piektdiena, 2012. gada 10. februāris

Every man dies. Not every man really lives

Es vakar biju teātrī. Nav svarīgi, kurā (Valmieras Drāmas, protams) un nav arī svarīgi, kādu izrādi skatījos (Marija Stjuarte) – es tāpat par to nerakstīšu. Lai arī esmu apmeklējusi pieklājīgu skaitu izrāžu, es tāpat neko vairāk par savu konstruktīvo ‘patīk-nepatīk’ kritiku izteikt nevaru. Nedrīkstu. Protams, katram sevi cienošam latvietim, kurš kaut reizi dzīvē ir savām acīm skatījis kādu izrādi, piedienas uz mirkli iejusties augsti kulturāla kritiķa lomā un kādu uzvedumu publiski nosaukt par sūdu (pardon my French), taču es to jau esmu darījusi. Plus, it’s so last year.

Toties es varu kritizēt teātra apmeklētājus, to gan es varu. Tiesa, arī to es nedarīšu, jo nav smuki teikt sliktas lietas par jaukiem cilvēkiem (es baidos par savu karmu). Tādēļ es vienkārši izveidošu mazu sarakstiņu ar sirsnīgiem padomiņiem, kuri būtu jāņem vērā katram, kurš „Skaistās neveiksminieces” vai „Degpunktā” vietā izvēlējies noskatīties ko baudāmāku.

1. Jā, es saprotu, ka ārā ir auksti, un jā, es apzinos arī, ka visiem nevar būt dzelzs imūnsistēma (kā man), bet – Dieva dēļ, izšņauciet taču pirms izrādes degunu! Jūsu šņaukāšanās izrādes saspringtākajās vietās un centieni neuzkrītoši noslaucīt purduļus piedurknē bojā vakaru ne tikai jums, bet arī pārējiem cilvēkiem divu metru rādiusā.

2. Aizveriet mutes. Nopietni. Teātris ir vieta, uz kuru cilvēki nāk atslābināties un baudīt, nevis ņerkstēt par celulītu, bērniem, neiedarbināmo mašīnu un drausmīgo priekšnieku. Vakar man blakus sēdēja kāda lēdija, kura pat pēc gaismu nodzišanas un aktieru uznākšanas uz skatuves turpināja ņaudēt par to, cik drausmīgi pret viņas bērniem izturas skolā. Aizveriet mutes un baudiet. Ņaudēšanu atstājiet kafejnīcai pēc izrādes – tā būs daudz piemērotāka vieta, lai nodotos īdēšanai uz nolemto labāko draudzeņu pleca.

Jā, nav arī jēgas savam blakussēdētājam komentēt visu uz skatuves notiekošo – viņš pats visu redz. Riebjas čalošana izrādes vidū par to, kā tas pateica to un tas aizskrēja tur. Izrādē ir jāiedziļinās, nevis jācenšas par visu izteikt savs valstiski svarīgais viedoklis. And again – to atstājiet kafejnīcai pēc izrādes.

3. Izslēdziet mobilo telefonu skaņu. Es saprotu, ka ir cilvēki, kuriem šķiet, ka Nokia Tune iederas jebkuras izrādes sižetā un tikai paspilgtina aktieru tēlojumu, bet ticiet man – tā nav. Tas krīt uz nerviem. Izsit no sajūtas. Jauki, protams, ka par jūsu nožēlojamo eksistenci kāds atceras, un tas ir nenoliedzami vēl jaukāk, ka jums ir telefons ar stilīgu zvana toni un mirgojošām gaismiņām, bet labāk ļaujiet to novērtēt cilvēkiem lielveikalos un sabiedriskajā transportā.

4. Teātrī ir sauss gaiss. Vismaz manam kaklam tā vienmēr ir šķitis, tāpēc tas grauž un dedzina jau pēc pirmajām piecām izrādes minūtēm, Tas ir iemesls, kāpēc es pirms izrādēm vienmēr aptiekās nopērku sūkājamās konfektes pret klepu. Nemaksā dārgi, toties atbrīvo no nepatīkamās sajūtas un neliek pārējiem izrādes skatītājiem klausīties, cik jauki man rīklē atklepojas krēpas, un kā es kāsēju kā vectēvs trīs dienas pirms nāves.

5. „Vai tad smukāku aktieru viņiem nav?” noelsās man blakus sēdošā sieviete mirklī, kad no aizkulisēm uz skatuves uznāca... nav pat svarīgi, kurš aktieris. Svarīgi ir tas, ka man gribējās šai augsti kulturālajai būtnei norādīt uz durvīm un pateikt, lai nekad vairs nenāk uz teātri, ja gaida izcili estētiskus un klasiski skaistus aktierus (un arī tāpēc, ka viņa savu rijamcaurumu nespēj turēt ciet izrādes laikā). Un es pat neko neteikšu par to, ka pati sieviete bija izteikti Rubensa tipa būtne ar ne pārāk pievilcīgu fizionomiju.

6. Smaržas. Omes bērnībā dāvinātā „Mazās princeses dienasgrāmata” man iemācīja, ka labām smaržām pietiek ar vienu, diviem pūtieniem. Vienmēr pieturos pie šī principa. Žēl, ka citiem cilvēkiem omes nedāvina klišejiskas, dzīvesgudrībām piebāztas grāmatas, jo tad viņi saprastu, ka nav forši savu odekolonu „Regbijs” vai saulē nostāvējušos „Rīgas ceriņus” liet aiz krāgas bez jebkādas sajēgas. Viens līdz divi pūtieni, dārgie draugi.

Man gribētos domāt, ka mana bloga lasīšana norāda uz augstu intelektuālo attīstību, kas varētu nozīmēt to, ka arī jūs visi ejat uz teātri, tādēļ jautājums – vai šajā sarakstā esmu ko aizmirsusi?

Smuka mūzika noslēgumā, jā.

19 comments:

  1. Gadījumā ne "Mazās princeses rokasgrāmata"? :) Tāda trekna, sarkana.

    Un kā pati izrāde?

    AtbildētDzēst
  2. Jā, jā, tā pati. Tur bija visas dzīves gudrības, kas divpadsmitgadīgai meitenei nepieciešamas, sākot ar to, kā uzšūt priekšautu, beidzot ar izsargāšanos. Mana vecmamma ir ļoti apdomīga sieviete.

    Izrāde man patika, noteikti iesaku, kaut gan jāatzīst, ka pirmais cēliens lika man mazliet vilties. Bet kopumā laba, jā.

    AtbildētDzēst
  3. Njā, lai kā man negribētos teikt, bet... Rīgā tā nav. Kādreiz videnē sezonā vidēji biju uz kādām piecām Nac. teātra izrādēm un viss bija mierīgi un klusi. Iespējams tāpēc, ka regulāri izvēlējāmies vietas 2. balkonā (jo tas bija smieklīgi lēti), kur tomēr iet tāda publika, kurai tas viss patīk. Smaržīgās tantes laikam tusē kaut kur dārgajās vietās. Lai gan nu nez...

    AtbildētDzēst
  4. Man ar tā grāmata savulaik baigi patika. Savai meitai ar došu. Vismaz nemāca kā izaugt par bārbiju vai pelnrušķi, bet gan par normālu, praktisku, veselīgu jaunu dāmu.

    Es parasti eju tikai uz šizīgām izrādēm mazās zālītēs. Uz R. Vaivara darbiem un tā. Bet paldies par ieteikumu, varbūt varēšu ieteikt kādam citam.

    AtbildētDzēst
  5. Reini, Rīgā arī tā ir - smaržīgā Rīgas ceriņu tante sēdēja man blakus Nacionālajā. Valmieras Drāmas teātris ir foršs, necenties to te tagad nomelnot :)

    Un jā, par to grāmatu runājot - bērnībā tā mani iedvesmoja no vecām lupatām šūt spilvendrānas, izmēģināt labākos veidus, kā noberzt katlus un tādas lietas. Es Evelīnai arī došu.

    AtbildētDzēst
  6. Eu, nu.. atkal Tu dari ikvakara sēdēšanu pie datora baudāmāku :D
    Tomēr jūtu Tev līdzi - tas, ko pārdzīvoji paralēli izrādei, ir neaprakstāmi tizli.

    AtbildētDzēst
  7. Nē, nē, šis viss nenotika vienas izrādes laikā, tā ir gadiem krāta pieredze (izņemot pirmo punktu, tas gan notika vakar). Tomēr... tiešām tikai man blakus vienmēr apsēžas dīvaini cilvēki?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Nē, neesi vienīgā. Reiz operā baleta laikā man blakus sēdošā sieviete aizmiga un krāca. Lūk, tas bija kaut kas! :)

      Dzēst
  8. es jau gadus 4? lasu Tavus garadarbus un man joprojām neapnīk. lai par ko Tu izklāstītu savas domas - vienmēr ir interesanti lasīt.
    man teātra apmeklējumi vēl tikai priekšā tāl' tālā nākotnē, bet gan jau ar laiku. es centīšos būt kulturāls apmeklētājs.

    AtbildētDzēst
  9. Es tik ilgi jau rakstu blogu? Bļāviens, esmu veca. Bet lojalitāti novērtēju, paldies :)

    AtbildētDzēst
  10. Šo komentāru ir noņēmis autors.

    AtbildētDzēst
  11. Lieliski - kā vienmēr!
    Vēl viena izplatīta publisko pasākumu problēma ir mazi bērni. Skatos, ka līdz teātrim šī tendence vēl nav nonākusi - labi,ka tā! Pagājušā gada nogalē biju uz Igo koncertu - arī tas viennozīmīgi ir pasākums, kas jābauda, bet kādu pārdesmit bērnu vecāki nez kāpēc bija iedomājušies, ka visi grib izbaudīt viņu nekontrolētās vairošanās rezultātus. Tad nu sēdēju un brīnījos - kur vēl tālāk?
    Par uzvedīgu publiku! :)

    AtbildētDzēst
  12. Jā, teātrī bērni tiešām nav manīti (uz bērnu izrādēm es neesmu gājusi, pagaidām vēl neesmu tik ļoti nonivelējusies). Bet par Tavu Igo koncertu žēl - ne tur bauda acīm, ne iekšām gan jau.

    AtbildētDzēst
  13. Bija interesanti, jā, bet tomēr kaut kur pietrūka tā ierastā (īstā) Evijas dzēlība, kā arī lieliskās metaforas un salīdzinājumi.. Varbūt pēc tik ilga pārtraukuma vienkārši atmiņā palikušais liekas daudz pārāks, un šim rakstam grūti sacensties ar manām gaidām! Bet forši, ka tomēr uzrakstīji - ilgi gaidīju :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Es pati jūtu, ka esmu atrofējusies, Tev taisnība, tieši tāpēc rakstu tik reti.

      Dzēst
  14. vēl ir tie, kuri klusi un nemanāmi cenšas (un viņiem tas ļoti nesanāk) izrādes laikā attīt konfekti čaukstošā papīrītī, lai baudu dvēselei varētu apvienot ar baudu garšas kārpiņām

    AtbildētDzēst
  15. Šoreiz bija pat ciešami. Saturiski sort of pohuj, bet bija patīkami lasīt. Neizklausījās tik pretenciozi kā iepriekš. Apsveicu, Evij! You've finally pleased your master. ;>

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. P.S. Ejot uz teātri cilvēkiem vajadzētu apzināties, ka nav ieradušies uz Greizā spoguļa tipa brainmelteru (no brain un to melt).
      Zviegšana vietā un nevietā tiešām var sākt tracināt, jo vairāk, ja izrāde ir, piemēram, Šekspīra Otello.

      Dzēst
    2. Es nespēju iedomāties, kurš ir tas masters, kurš man bija jāapmier... whatever. Anonīms, Tu esi pārāk anonīms.

      Edit: atpazinu gan. Pēc kaitinošā " ;> "

      Dzēst